Eerste week alweer voorbij! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Chantal Schijndel - WaarBenJij.nu Eerste week alweer voorbij! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Chantal Schijndel - WaarBenJij.nu

Eerste week alweer voorbij!

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

05 Februari 2006 | Indonesië, Bandung

Ja ja, alweer een berichtje! Goed he! Haha. We hebben nu maar bedacht dat we voortaan op mijn laptop alle berichtjes uittypen, zodat we tussendoor veel foto’s kunnen uploaden en kunnen msnen haha. Dat scheelt ons weer een uur typen in het internetcafe en kunnen we die tijd besteden om mailtjes naar huis te sturen.

Gisteren was het alweer zaterdag en dat betekend dat we dus alweer een week weg zijn.
Het lijkt alleen alsof we al veel langer weg zijn, dus dat valt dan weer tegen. Niet dat het hier niet leuk is hoor, want ik heb het hartstikke goed naar mijn zin, maar dat betekend dat we nog 7 weken hier zijn. Gelukkig gaat dat ook wel goed komen. Maandag gaan we echt beginnen met de stage. Nath mag al lesgeven, maar mijn leraar heeft gevraagd of ik de eerste paar dagen wil kijken en of ik hem tips e.d. wil geven. Mij best, maar dat doe ik dus geen 3 dagen. Dan val ik in slaap tijdens de les denk ik, dus ik ga dinsdag mooi zeggen dat ik ook wel vort les wil geven. Ik heb overigens wel eenrelaxed rooster.
Maandag van 9.55 – 10.35 en van 12.15 – 12.55
Dinsdag van 10.35 – 13.35
Woensdag van 7.40 – 9.00, van 10.35 – 12.15 en van 12.55 – 13.35
Donderdag en vrijdag en maandag tussen de tijden die er nu staan door, geeft deze leerkracht ook nog wiskunde in het engels en natuurkunde (science) in het engels en handenarbeid. Oftewel, ik hoef alleen maar les te geven op de tijden die er nu staan. Best weinig haha.
(De lestijd is per vak 40 min!!! Erg kort dus. Soms duurt de les 2 uur dus 80 min, soms wel 4)
Maar gelukkig kan ik nog meer doen. Groep 5 en 6 (Grade 3 & grade 4) doen mee aan een Engels Contest. Dat betekend dat een aantal leerlingen uit die groepen strijden tegen alle andere scholen van Bandung in allerlei onderdelen in het engels, zoals bijvoorbeeld:
- Spel het woord…
- Scrabble
- Quiz
- De kinderen bereiden een boekje voor wat gaat over een uitvinder en dan vertellen ze wat ze gelezen hebben. Hierna vertellen ze als ik (bv) Albert Einstein zou zijn dan zou ik………
- Enz……

Deze groepen hebben we op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 13.35 – 14.30, en dat is wel heel leuk om te doen.

Maar goed, genoeg over school nu. Nu is het tijd om onze belevenissen van onze eerste zaterdag hier te vertellen.
Op zaterdag is de school open voor naschoolse activiteiten. Dit kan zijn, percussieles, of padvinderij en noem maar op. De leraren moeten verplicht van 7.00 tot 12.00 op school zijn en vaak maken zij dan hun lessonplan (oftewel een weekoverzicht van de te geven lessen van de komende week). Gelukkig hoeven wij op zaterdag niet naar school, en kunnen wij dat gebruiken om de omgeving te verkennen. Nath moest gisteren wel ff naar school om aan Mr. Ronny te laten zien wat ze voor maandag had bedacht. Ik ben in de tussentijd even bij Pastoor Leo langs gegaan om te bespreken wat we met het ingezamelde geld gaan doen.
(Er blijven trouwens nog steeds donaties binnenkomen zagen we eergisteren op onze bankrekening! Dank je wel iedereen!)
We hebben afgesproken dat we woensdag de 15de februari 1 of 2 arme scholen gaan bezoeken. Deze scholen zijn zo ver weg, dat we waarschijnlijk al om 5.00 uur aan moeten rijden, omdat we anders veel te laat daar aankomen. Maar dat hebben we er wel voor over. Ik was liever volgende week al gegaan, maar dat ging niet aangezien de pastoor volgende week weg is en zaterdag pas weer terug komt. Dus dat kon niet doorgaan. Maar dat geeft niets.
Nou daarna kwam Nath ook naar de pastoor en hebben we de pastoor geholpen met het uitzoeken van boeken die hij heeft gekregen voor zijn scholen. Er zaten wel leuke boeken bij zoals Harry Potter en De kronieken van Narnia, maar helaas. Hoewel de titel in het Engels was, was het boek in het Indonesisch, dus nee….. ik heb hem toch maar niet meegenomen haha :p Helaas…..

Nadat we daar klaar waren zijn we nog ff naar huis geweest om ons een beetje op te frissen en in te dutten in het zonnetje. Om 15.00 uur hadden we bij school afgesproken met Ronny. Hij zou ons vandaag meenemen Bandung in. Wij wilden graag een “Mall” bezoeken. We dachten dat dit een hele grote supermarkt zou zijn, net zoals in Frankrijk en Spanje. Maar dit moet je meer zien als een groot winkelcentrum wat eruit ziet als een dorpje. Erg leuk. We zijn hier met de Ankot naar toe gegaan. Dat kost 2000 rph (oftewel 20 cent!!!) en dan stop je ongeveer voor de Mall. Er was gisteren een soort van festival waar verschillende bands e.d. optraden. Erg gezellig!
Eerst zijn we in een supermarkt geweest waar we flink wat snaai voor tussendoor hebben ingeslagen. Als je denkt dat ze in Nederland veel keus hebben in snoepgoed dan heb je het mis. Wel meer als 3 gangen vol met snoep (vooral chocola) en zeker 2 gangen met Chips. Echt niet te filmen. Dus wij hebben even wat lekkers voor tussendoor gehaald. Niet alleen snoep hoor. Ook crackers e.d.

Daarna zijn we nog ff gaan shoppen. We kwamen een leuk standje tegen met BH’s en daar moesten wij natuurlijk kijken. Niet dat Ronny daar blij mee was, maar ach…. Nadat ik wat had gevonden, moest ik het eigenlijk passen, maar natuurlijk geen pashokje in de buurt, dus dan maar over mijn kleren! Ooh ooh wat hebben we gelachen. Op een gegeven moment zag ik ook een leuke BH met een onderbroekje erbij. Dat moest natuurlijk ook gepast worden, dus ik over mijn kleren die onderbroek aan en natuurlijk ook de bijpassende BH moest eraan geloven. Dat was dus echt een kodak (nouja, digitaal) foto moment haha! Ronny en de verkoopster wisten niet waar ze het zoeken moesten, en wij maar lachen!!
Daarna ontmoeten we een vriendin van Ronny in de winkel (want al zijn vrienden wilden wel ons Nederlanders wel een keer ontmoeten).

We zijn naar een soort cafe/restaurantje gegaan waar we heerlijk op een bank hebben zitten relaxen. Daar heb ik lekker een appeltaartje op! Hij smaakte lekker, maar lang niet zo lekker als die van tante Mariëtte natuurlijk!!!! (haha) We hadden ook kaasfriet. Dat is friet met een laagje kaas. Ik denk lekker, maar helaas viel het kaasgehalte een beetje tegen. Jammer want opzich was het erg lekker.
Daarna hebben we ons echt rot gelachen. Ik weet niet wat ik had, maar het niveau daalde tot diep onder de 0 en ik was echt raar aan het doen. Nath dacht (en zei): OOH MY GOD! Chantal komt los!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hahahahaahha. Het was zo lachwekkend, en echt super gezellig.
Ik heb daar trouwens ook nog voor 16 euro 2 cd’s gekocht. (De greatest hits van Robbie Williams en Bryan Adams unplugged) Ik betaalde gepast (naja in rph dan) en ik kreeg 4 euro terug! Dat doe ik goed he!!! Haha, ik denk zeg mooi niets, daar kan ik toch weer wat lekkers voor kopen haha!

Daarna zijn we pizza gaan eten. Ik had een pizza Vulcano. Er zat chilipoeder op, dat had ik wel gelezen, maar toen kwam mijn pizza…… Het zag er echt uit als een vulkaan.. Echt vet!
Wat trouwens ook wel grappig was, het was een “grote” pizza die wordt aangeraden voor 2 personen, dus zette de ober een aantal extra bordjes en bestek op tafel. Ik vraag zo aan die kerel van waar zijn die voor? Zegt ie, wil je niet delen dan? Ik zeg nou die kan ik in mijn eentje wel op…. En hij keek me echt zo aan van…. (naja je snapt het wel!)

Nadat we onze pizza ophadden, zijn we in een taxi gestapt op weg naar een pool-centrum.
Daar zouden we nog een vriend van Ronny ontmoeten. Toen we op hem stonden te wachten hebben we ook nog gelachen want in het cafe waar we voor stonden was een feest en daar werd salsa muziek gedraaid. Dus Nath en ik waren lekker aan het bewegen, tot we erachter kwamen dat het halve cafe ons aan het aankijken was, dus toen zijn we maar gestopt (haha).
Toen die vriend er ook was zijn we gaan poolen. Ik had er zelfs een paar keer een bal ingespeeld en nog de goeie ook hahaha, ja tging best goed, maar misschien dat ik thuis wat vaker moet gaan oefenen haha….

Nadat we hadden gepooled (waar we natuurlijk ook weer heel hard hebben gelachen) zouden we naar een karaoke bar gaan. (ondertussen ging die vriendin van Ronny naar huis). Nath en ik hadden het al helemaal bedacht, wij zouden wel ff voor schut op zo’n podium gaan staan en daarna de rest die op het podium zouden komen gaan uitlachen.
Komen we daar aan, zijn het allemaal van die aparte hokjes (soort huiskamertjes) waar een tv en een computer staat met twee microfoons en een lekker bank. Echt super grappig. Dus in plaats van dat wij mensen zouden gaan uitlachen, gingen Ronny en Harve ons uitlachen hahaha! Harve kan trouwens echt super goed zingen, kreeg er wel een beetje kippenvel van, en we snappen ook niet dat hij niet met het Indonesian Idols meedoet, maar goed.
Nath en ik hebben natuurlijk ook uit volle borst meegezongen. (Denk aan de vengaboys en shaggy hahaha) Maar ook serieuze nummers, zoals Big Spender (als ik niet mee kan doen met het carnavalsconcert doe ik het zo wel haha), Meatloaf en vele andere liedjes. We hebben echt veel lol gehad.

Na de karaoke was het dan toch echt tijd om naar huis te gaan. Nadat we onze financiën weer in orde hadden gemaakt zijn we dan rond kwart voor 2 ‘s nachts gaan slapen.
En toen was het alweer zondag. Vandaag hebben we lekker niets gedaan. Echt ff een relax dagje en zometeen gaan we op msn. En hopelijk kunnen we dan met iedereen ff bijkletsen.

Tot de volgende keer!

Veel knuffels van mij!

PS. Als mijn post niet op tijd is, dan wil ik bij deze opa en oma van Schijndel alvast van harte feliciteren met hun gouden bruiloft! Ik hoop dat het een hele leuke dag wordt. Ik vind het jammer dat ik er niet bij kan zijn en zal jullie allemaal extra erg missen!
En voor Opa Vorstenbosch…. Alvast gefeliciteerd met je verjaardag!

(Oja nog even kort…..aangezien ik niet weet wanneer we weer op internet komen, omdat de pastoor dus weg is komende week, weet ik niet wanneer het volgende verslag komt duz…..)

PPS. Ik hoorde van papa en mama dat iedereen denkt dat de school waar we naar toe zouden gaan heel arm zou zijn. Dit is niet het geval zoals je op de foto's hebt kunnen zien. De scholen waar het geld voor geschikt is gaan we dus 15 februari naar toe en dan zie je foto's van hoe het er daar uit ziet. Pastoor Leo heeft ons gezegd dat deze school heel arm is en de stichting erg veel geld kost..... Dus dat zegt genoeg toch?!

  • 05 Februari 2006 - 11:08

    Rianne Uit Volkel:

    eej meis.
    klinkt allemaal gezellig :)
    echt leuk dat je het daar zo naar je zin hebt..

    liefs Rianne

  • 05 Februari 2006 - 11:23

    Marianne En Ad:

    Hallo ladies
    Hier nogmaals een berichtje vanuit hetmaaskantje. Geniet van alle dagen en het weer
    want hier is het prut.
    Chantal als ik zo lees zul je heus het carnaval hier niet missen met al die nieuwe ervaringen die jullie daar opdoen.
    Groetjes
    Ad en Marianne

  • 05 Februari 2006 - 11:31

    Lenneke:

    leuk dat ik je ff live heb gesproken op msn haha :Pheel veel succes volgende week met je lessen. Alleen wel een beetje balen dat jullie rooster niet gelijk loopt maarja ook wel eens rustig misschien de tijd voor jezelf hebben toch?

    lesze en zonze!

    kus lennie

  • 05 Februari 2006 - 11:38

    Kelly:

    hee ik hoor dat het daar supper gezellig is en dat je het erg naar je zin hebt. ik wacht al vol spanning naar het volgende bericht.

    doeii

  • 05 Februari 2006 - 12:45

    Mama:

    Kei leuk dat we ruim 1 uur hebben bijgeklets via skype en dat we je gezien hebben op de webcam. Jammer dat je foto's nog niet online zijn. We zien ze vol verwachting tegemoet. Veel liefs en kusjes van ons.

  • 05 Februari 2006 - 13:32

    Sjoerd:

    leuk verhaal ! :D ik blijf je berichten checken!

    groetjes Sjoerd

  • 05 Februari 2006 - 16:03

    Mariëtte:

    Hoi Chantal,
    We raken nu wel gewend aan je belevenissen, kan pastoor Leo jullie geen sleutel lenen om te internetten volgende week? Enne....die appeltaart dat komt wel weer goed. Hebben ze daar trouwens ook 'verborgen eieren, zo tussen de rijst of zo? Wij zijn ook benieuwd naar een foto van het huis van jullie gastgezin (en het gezin zelf met de bedienden natuurlijk). Veel plezier in het zonnige Bandung (hier: motachtige regen met tegelijkertijd mist!:(
    Doei de poei:D

  • 06 Februari 2006 - 09:53

    Miranda (nichtje):

    Hey Chantal!

    Wat leuk om al die verhalen van jullie te kunnen lezen! Het is een hele uitdaging zeg!! En al veel meegemaakt! De foto`s zijn ook erg leuk! Nou, heel veel plezier nog daar en ik kijk al uit naar het volgende verhaal!!

    Groetjes miranda (ook van Wilbert en van ons thuis!)

  • 06 Februari 2006 - 11:16

    Fenne:

    he juf,
    hoe is het daar?
    Gelukkig is juf bets er ook weer.

    groeten fenne

  • 06 Februari 2006 - 15:43

    Leonie:

    Hallo Chantal & Nathalie.
    Hartstikke leuk jullie dagboek over jullie ervaringen in Indonesie. Ik zal regelmatig even een kijkje nemen! Jullie berichtjes stralen veel enthousiastme uit, volgens mij hebben jullie het prima naar jullie zin daar.
    Jammer dat de chauffeur niet op tijd klaar stond en goed dat jullie hier meteen over gebeld hebben, zodat we het konden oplossen.
    Ik wens jullie heel veel plezier, geniet ervan en zet hem op daar!
    Groetjes Leonie Adema/ Smaragd Reizen

  • 06 Februari 2006 - 18:40

    José:

    Voor het geval je het nog niet gehoord hebt: op zondag 5 februari is je neefje BRAM geboren!
    Tja, zover weg van huis mis je toch direct van allerlei gebeurtenissen en feestelijkheden, maar gelukkig hebben jullie daar ook niets te klagen en vermaken jullie je nog steeds prima. De lachspieren worden prima getraind. Veel plezier en tot mails.
    José-Gerard-Maarten-Jorrit

  • 07 Februari 2006 - 12:31

    Ingrid Van De Jumbo ;-):

    Hey Chantal!
    Veel plezier daar!! Zoals ik gelezen heb zal jij je prima vermaken. Geniet ervan!
    Groetjes Ingrid

  • 08 Februari 2006 - 16:36

    Caroline:

    Hoi meisje, wat leuk om te zien dat jullie het zo naar je zin hebt. Vooral de foto's doen het goed hier. Fijn dat ik je mailtje nu ook kreeg, moest iedere keer de website opzoeken, nu kwam hij gewoon via hotmail binnen. Zo te zien houden jhullie het nog wel even uit. Hier regent het volop, dus geniet van de zon, maar vooral van de warmte! Orientagestage bevalt goed, leuke plek, leuke klas, leuk team noem maar op. Dus komt goed hier. Hoop snel weer van jullie te horen!! doei doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 38304

Voorgaande reizen:

28 Januari 2006 - 25 Maart 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: