Eindelijk weer een bericht van mij! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Chantal Schijndel - WaarBenJij.nu Eindelijk weer een bericht van mij! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Chantal Schijndel - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer een bericht van mij!

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

03 Februari 2006 | Indonesië, Bandung

Haai allemaal!!
Hoe gaat het met jullie?
Met mij gaat alles super.
Ik weet het, nathalie ligt op het moment voor met typen, maar aangezien we nu in een internetcafe, naja hotel, zitten (pa, niet draadloos helaas) doen we om de beurt. Bij Pastoor Leo duurt het allemaal wat langer met het laden van de pagina’s dus vandaar dat we maar weer hier gaan zitten :D

Maar goed. Het laaste wat ik aan jullie heb verteld is dat we dinsdag vrij waren en zijn wezen winkelen.
Woensdag was het dan echt zo ver. Om kwart voor 6 (in de ochtend ja!) liep de wekker af.... god wat waren wij blij zeg haha, maar goed.
Gelukkig konden we ontbijten met brood (zelfgebakken nog wel) dus dat was een hele opluchting.
Vandaag zouden we meelopen met de oudste kleuters. Ze begonnen de dag met gymnastiek. Dat houd in, met alle kleuters naar buiten en dansen maar!!! We hebben ons echt kapot gelachen. Ze gingen steeds een stukje meezingen en dan keihard YES YES roepen, en de bewegingen die ze erbij maakten..... echt niet te geloven, zo grappig!
Je moet maar een keer naar onze film komen kijken als hij klaar is, want ik kan het gewoon niet uitleggen!!
Nou daarna kregen ze de gehele dag les in het engels!! Ja zeker ja, dat vonden wij echt kei knap. De juf verteld alles in het engels en daarna worden wat zaken vertaald in het Indonesisch! Super vet dus. Ze las zelfs voor in het Engels om het daarna weer te vertalen en in beide talen zat ze helemaal in het verhaal. Zelfs ik was geboeid en vond het indrukwekkend om te zien!
De klassen zijn veel leuker versierd als bij ons in Nederland. Hier blijven veel werkjes gewoon als versiering hangen. Misschien is dit ook wel omdat de klassen verder niet heel boeiend zijn ingericht. Maar toch.

Na de pauze zijn we even gaan kijken bij andere klassen. We werden door Ibu Melly van hot naar her gesleurd. We waren nog geen 2 minuten in de computer ruimte of ze stelde ons alweer voor aan 2 andere docenten waar we mee moesten gaan praten. Ik kreeg er op een geven moment gewoon hoofdpijn van en was blij dat de dag ervoor ons om 12.00 uur opzat.

En toen was het alweer donderdag. Gisteren dus.
Gisteren ook een leuke dag gehad. Eerst zijn we naar grade 2 gegaan (dat is voor ons groep 4). In deze groep zouden we vandaag meelopen. Het viel ons op dat er naast de engelse docente ook nog 2 “mainteachers” rondlopen. En zij doen verder eigenlijk niet veel. Zeg maar gerust niets met de klas. Ze werken een beetje de administratie bij enzo, maar daar is dan ook alles mee gezegd. De ochtend begon met scheikunde/biologie. Het zou gaan over energie, best interessant dachten wij. Dus hup met de hele klas naar buiten. Daar aangekomen zagen we dat er nog een andere groep 4 buiten stond en dus ook deze les mee ging volgen. Nadat de kinderen netjes opgesteld stonden in 2 rijen, moesten ze toch ineens gaan zitten (ja ja, daar was goed over nagedacht) Nou en toen begon de les.... in het indonesisich! Daar zaten we dan, ons sierlijk te vervelen en we zaten ons maar af te vragen waar ze nu eigenlijk mee bezig waren. Proefjes met een paraplu, kaarsen??? Tja, wat dat met energie te maken had was voor ons ook niet echt duidelijk. Uiteindelijk zijn we uit verveling maar foto’s van het schoolgebouw enzo gaan maken en hebben we ervoor gekozen om naar binnen te gaan. Nathalie moest nodig plassen en dacht even lekker rustig te gaan zitten! Helaas voor haar was er alleen een hangpot aanwezig (gna gna) Dus ik moest natuurlijk al lachen. Toen ze terug kwam zijn we maar kamertje huren gaan doen. En toen ik ook nog eens een hap nam van een overheerlijke loempia waar banaan in bleek te zitten, konden we onze lol niet op! Echt we hebben zitten lachen, niet te zuinig.... Er kwamen zelfs leraren kijken om te zien of alles wel goed ging met ons.
Na de pauze was het dan eindelijk tijd voor engels. Dus wij mee de klas in. De kinderen kregen les over het onderwerp van vanmorgen (energie dus). Ze leerden woorden en moesten daarmee zinnen maken. Wij zaten ons na een half uur observeren natuurlijk weer sierlijk te vervelen. Gelukkig zag de juf dat ook en gaf de kinderen de opdracht om met ons te komen praten. Dit was eigenlijk niet haar idee, maar er was 1 jongen die wat dingen wilde weten en de juf had gezegd dat hij dat zelf maar moest gaan vragen. Nadat hij dat gedaan had, kwamen er ook wat meiden die dat wel durfde maar verder liep het niet echt storm. Tot ik op een gegeven moment bedacht, dat we stickers hadden gekregen van mijn stageschool (Dank je wel Bets!) en die kwamen goed van pas. Toen 1 kind een sticker had gekregen, kwam meteen de rest van de klas erachteraan! Het was 1 groot feest.
Toen moesten we gaan eten. De school heeft dit prima geregeld. Iedere dag bereid een andere ouder van een kind uit de klas een lunchmaaltijd voor en vandaag was dat SPAGHETTI!! Joehoee... Daar hebben we dus mooi van geprofiteerd! Dat smaakte best goed, na zoveel dagen rijst achter elkaar (al is het eten in ons gastgezin ook erg lekker)!
Na de pauze nog een korte reflectie op wat de kinderen allemaal hadden geleerd en nog een spel waarbij Miss Nathalie en Miss Chantal natuurlijk het mikpunt waren (wij moesten natuurlijk het vaaktste de tikker zijn) Maar dat geeft niets, we hebben er in ieder geval weer keihard om gelachen. (Want wij doen de hele dag niets anders haha)
En toen was ook deze schooldag alweer voorbij.

Toen we thuis kwamen waren we allebei best moe, en toen stelde Thea voor dat we wel konden gaan zwemmen (in het hotel waar we nu zaten). Dus wij, hup op naar het hotel. Daar eenmaal aangekomen konden we zo doorlopen. Ik denk dat ze ons aanzagen als toeristen die hier verbleven (helaas voor hun is dat lekker niet). Al wisten we niet waar het zwembad was. Gelukkig kwam er zo’n “butler” die ons de weg wees en lagen wij daar prinsheerlijk aan een zwembad waar verder niemand zat. Niet dat we gezwommen hebben, maar het gaat om het idee!! We hebben in ieder geval heerlijk gerelaxed!
Daarna zijn we (zonder te betalen want we weten niet of dat dat moet) naar het internet gedeelte van het hotel gegaan. Ze hebben maar 1 computer en daarom had Nath dus al een bericht en ik nog niet, want je kan niet voor een half uur betalen, je moet meteen een heel uur! Lekker dan, dus we letten goed op de tijd!!!

Na het eten wilde we nog even gaan pinnen, want ook ons geld gaat op... Gelukkig wist Thea een bank waar we konden pinnen! Het was gewoon een ABN-Ambro bank! Denk je dat je aan de andere kant van de wereld zit, hebben ze gewoon een Nederlandse bank! Haha. Maar goed. Gelukkig werkte onze pinpassen daar uitstekend en waren we voor even miljonair. Jammer genoeg is dat hier niets waard, althans niet zo heel veel, maar goed, voor ons gevoel is het toch heel wat! Haha. De terugweg naar huis was ook weer lachwekkend. Het begon al een beetje te schemeren dus we liepen al wat sneller dan normaal. Komen we in zo’n steegje met allemaal vleermuizen boven ons hoofd! Brrr en niet dat ze heel hoog vlogen ofzo, nee echt super laag over ons hoofd heen, dus wij haha naja je snapt het wel. En toen kwamen we ook nog langs zo’n enge hond haha, gelukkig zat hij vast want anders hadden we echt kei hard gegild!

Vandaag liepen we stage in groep 5 en 6. Groep 6 had ’s ochtends een priatenochtend waarbij ze een schat moesten zoeken. Wij waren het haasje (door de slechte tijdsplanning van de docent) dat wij alle aanwijzingen moesten ophangen op plekken waar we zelf niet wisten waar we heen moesten! Naja, gelukkig waren we net op tijd klaar. Het eerste spel liep uit op een ramp, aangezien 1 groep de aanwijzingen niet hadden gelezen. Daarna speelden we het spel met de andere groep 6. Hier verliep het spel gelukkig wel goed.
Na het spel moesten we natuurlijk de kinderen ook nog een liedje leren. Dus dan maar if you’re happy and you’re know it..... Erg lachwekkend.
Daarna naar groep 5. Waar we veel vragen kregen van kinderen.
Ook deze kinderen leerden we een liedje. Dit keer niet een engels liedje maar HOEDJE VAN PAPIER! Ze vonden het echt super leuk. We leken wel filmsterren want we moesten handtekeningen e.d. uitdelen haha (en natuurlijk stickers).

Na deze les nog een 3 kwartier les geven aan kinderen die mee gaan doen met een wedstrijd die aan het eind van de les tegen ons zeiden dat wij de les veel leuker deden als de leraar die het eigenlijk doet! Hahaa.

En nu zit ik dus hier. Mijn tijd is om, ik moet gaan stoppen.
Maar zondag ben ik rond kwart voor 1 (jullie tijd) online en dan kan ik msnen!
Ik ga proberen mijn webcam mee te nemen, zodat we ook nog kunnen praten e.d. Dus dat wordt leuk!

Tot de volgende keer!

Kuz Chantal.

Ps Rick ik mis je enorm ben blij als ik je weer hoor.
Pa en ma, bedankt voor de lieve berichtjes (Pa ik heb mijn P nog niet, althans dat weet ik nog niet. : P betekende alleen maar een lachend gezichtje met een tong uit zijn mond haha)

PPS. 15 februari gaan we met Pastoor Leo kijken wat we voor de scholen kunnen doen. We gaan dan 1 of 2 arme scholen bezoeken om hier te kijken wat we van het ingezamelde geld kunnen kopen! Jullie horen hier later meer over!

Doegies!

  • 03 Februari 2006 - 11:21

    Mama:

    Doen jullie ook nog iets anders dan lachen??????
    Wij zitten zondag aan de computer gekluisterd en misschien kunnen we je dan weer zien.
    Veel liefs van ons.

  • 03 Februari 2006 - 11:46

    Anne Van Pinxteren:

    Hoi chantal.
    Vond je mijn mail leuk?
    Nog steeds mis ik je.
    Je was de aller liefste juf.
    Groeten Anne Joost (broer)
    Anita (mama) Huub
    (papa)

  • 03 Februari 2006 - 14:48

    Lenneke:

    ik zal zorgen dat ik om half 1 online ben!! maar je zal het dan wel druk hebben denk ik ;) genietze

    kus len

  • 03 Februari 2006 - 15:23

    Oom Frank:

    Wat is het toch modern daar!!
    Ik had iets heel anders verwacht.
    leuke foto`s!!
    groeten Frank.

  • 03 Februari 2006 - 15:58

    Tante Truus:

    Hoi Chantal,
    Fijn dat je zoveel lol hebt daar. Hopelijk blijft dat zo. Nog veel plezier en veel gelach. Groetjes oom harry, tante Truus en Susan.

  • 03 Februari 2006 - 17:20

    Natasja:

    Hey lieve zus.
    Leuk dat je het naar je zin hebt daar en dat je kunt lachen! Ook hele leuk foto's.
    Je kreeg trouwens de groetjes van Jaap Goossens (weet je wel, broertje van Annabelle)

    Liefs,
    Natasja

  • 03 Februari 2006 - 19:29

    Pastor Chr. Van Beurden:

    Ik kan jullie ervaringen goed volgen. Veel van wat jullie "leren" heb ik ook geleerd tuijdens mijn verblijven daar. Maar hoe eenvoudig alles ook gaat, het heeft allemaal zijn charme. Succes. Ik volg jullie verslagen graag op de voet. Let op dat je zuiver drinkwater blijft gebruiken. Dan heb je de meeste kans om gezond te blijven.

    Succes.

    Past. Chr. van Beurden.

  • 03 Februari 2006 - 20:39

    Anita Vorstenbosch:

    Hé Chantal,

    kei leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van je reis. Het is heel wat anders dan de bs hier in Schijndel. Het lijkt me
    een geweldige ervaring. Geniet ervan. Tot mails
    Groetjes Anita, Michiel, Iris en Lars

  • 04 Februari 2006 - 08:20

    Mariëtte:

    Hoi miss Chantal,
    Wat een leuke uniformpjes van die kinderen daar. Hebben de juffen die niet? Superleuk om je te verhalen te volgen. Veel lol verder! Groetjes van ons.

  • 04 Februari 2006 - 10:56

    Lieke:

    vandaag is mijn broer ze kinderfeest we gaan naar de dierentuin het begint om 1 uur nog veel plezier groetjes lieke♥♥♥♥♥♥♥♥♥

  • 04 Februari 2006 - 17:59

    Astrid Vorstenbosch:

    Hoi Meiden, lijkt daar wel een dolle boel te zijn.
    Werken jullie ook nog of alleen lachen hihi.
    Het zal er in elk geval warmer zijn als hier in Gestel
    Groeten en veel plezier ook van Jeroen en de kids

  • 05 Februari 2006 - 11:13

    Marianne En Ad:

    Hallo chantal
    Heel gezellig om al jullie
    belevenissen te kunnen lezen.
    We genieten er van en dankzij de foto,s kunnen we ons er een voorstelling van maken hoe een en ander daar gaat. We wensen jullie en goede stage en blijf lachen zoals jullie nu doen. Groeten van Marianne en Ad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 38304

Voorgaande reizen:

28 Januari 2006 - 25 Maart 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: