Wat waren de scholen blij!!! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Chantal Schijndel - WaarBenJij.nu Wat waren de scholen blij!!! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Chantal Schijndel - WaarBenJij.nu

Wat waren de scholen blij!!!

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

22 Maart 2006 | Indonesië, Bandung

Lees ook mijn vorige bericht, die is ook nieuw!!!!

PS nog geen foto's ivm met traag internet. Ze komen zo snel mogelijk

Dinsdag 14 maart was het dan zover. We zijn terug gegaan naar de scholen om alles wat we gekocht hebben te geven.
Om half 5 hadden we bij de pastorie afgesproken, dus om 4 uur in de ochtend (toen jullie nog lekker voor de tv zaten) moesten wij ons bed alweer uit.
Nadat we snel wat hadden ontbeten en alle spullen naar beneden hadden gebracht zijn we snel op weg gegaan naar de pastorie. Dat viel wel ff tegen, aangezien het behoorlijk zwaar was en we een beetje onderschat hadden dat we zoveel hadden gekocht.
Bij de pastorie aangekomen zagen we dat Ibu Mur ook meeging naar de scholen. Dit omdat de man die eigenlijk mee zou gaan, ziek in bed lag. Om 10 voor 5 (dus 20 minuten te laat) kwam dan eindelijk onze auto. Gelukkig was het een hele grote! Er stonden al 2 grote tv’s in en er moesten ook nog 2 grote radio’s en alle andere spullen in! Wat een gedoe was dat. Gelukkig paste alles er (net) in en konden we gaan. Onze ramen waren een beetje geblindeerd met vuilniszakken zodat de politie niet kon zien dat we zo vol geladen waren. Chantal heeft de hele heenreis (van 4 uur) met een radio in haar nek gezeten (erg prettig) en Nathalie kreeg zodra we remden een tas tegen haar hoofd, maar daar viel mee te leven.

Rond half 10 kwamen we aan in Cibunut. Er kwamen meteen kinderen op ons afgerend en ook mannen die kwamen sjouwen. Maar de kinderen moesten van ons eerst naar beneden en daar op ons wachten en ook de sjouwers moesten wachten, aangezien wij met de camera naar beneden wilde komen. De kleuters waren al volop aan het spelen op de door ons gegeven toestellen. Ook de rubbermatten waren aangekomen, maar dat viel helaas een beetje tegen. Het waren maar 5 matten en je kon er echt de hele speelplaats niet mee beleggen. Hier wordt als het goed is nog iets aan gedaan. Jammer genoeg stond ook de basketbalpaal nog niet, maar zodra deze er is, wordt er een foto naar ons opgestuurd en wordt deze alsnog op de site geplaatst. Daarna lieten we de kleuters naar binnen gaan, zodat we alles konden geven. Ze snapten er volgens ons niet zo heel veel van, maar ze vonden al de gekregen spullen toch wel erg interessant. Daarna gingen we naar de lerarenkamer om naar het tv-meubel te kijken. Best een mooi meubel, maar eigenlijk nog steeds te laag. Er zitten in ieder geval wel wieltjes onder, dus dat scheelt weer. Toen zijn we samen de klassen langs gegaan om te vertellen dat we de school een radio en een tv met dvd-speler hadden gegeven. In groep 8, waarvan je toch denkt dat ze een beetje engels moeten kunnen, viel de reactie erg tegen. Toen wij vroegen of ze een tv en een radio voor school wilden zeiden ze nee en daarnaast mochten wij het ook nog mee naar Nederland nemen! Dus toen maar even iemand erbij geroepen die kon vertalen. Niet dat dat veel geholpen had, want de reacties waren nog niet erg enthousiast, maar goed, ze snapten in ieder geval wat ze gekregen hadden.
Ook de leerkrachten kwamen niet erg enthousiast over (het straalde er niet vanaf, zoals Nathalie zou zeggen) maar misschien dat dat ook kwam omdat ze een beetje verbijsterd waren door alle spullen die ze kregen.
Toch gingen we wel een beetje ontdaan weg, want voor deze school deden we het uiteindelijk, maar hun reactie gaf ons niet echt een voldaan gevoel. Erg jammer.

Toen zijn we aangereden naar Cisantana. Jammer genoeg waren de kleuters al naar huis en konden we ze dus niet meer zien spelen met hun speeltoestellen. Gelukkig nam de directeur ons mee naar de speelplaats waar we de toestellen in ieder geval wel konden fotograferen. Vol trots zagen wij dat ze de andere speeltoestellen opnieuw hadden geverfd en dat de schommels (met die houten zitjes waar je al splinters van zou krijgen als je er te lang naar kijkt) bekleed waren met een stukje rubber (van ons geschonken rubber). Ook de twee speeltoestellen waren er, maar die moeten nog verder geverfd worden. Ook hier was maar heel weinig rubber voor de speelplaats, maar ook daar wordt als het goed is aan gewerkt.
Nadat we de speelplaats hadden bekeken zijn we het lokaal van de kleuters in gegaan en hebben we aan de kleuterjuf onze spullen gegeven. Daarnaast hadden we ook veel spullen die we van bedrijven en particulieren gekregen hadden meegenomen en hebben we op ieder tafeltje een schriftje, een potlood en een gum achtergelaten! Dat is zeker wel een leuke verassing voor de kinderen als ze morgen naar school komen!! Er waren nog een aantal kleuters op school (die wonen vast dicht bij school en hebben ons zien aankomen) en die kwamen natuurlijk nieuwsgierig in de klas kijken. Aan hen hebben we een keycord gegeven en dat was natuurlijk feest. Na deze vreugde zijn we naar de lerarenkamer gegaan. Daar waren ze al druk bezig met het uitpakken van de tv, de radio en de dvd-speler. Ook de microfoon werd aangesloten en er werd een cd bij de zusters gehaald om even de cd speler te testen.
Toen kwam Chantal op het idee om de radio buiten te zetten en alle kinderen naar buiten te roepen (er zat per slot van rekening niet voor niets een microfoon bij). De kinderen renden naar buiten en waren super enthousiast. Zeker toen ze hoorde dat dat allemaal voor hun school was. Nathalie kwam nog op het idee om ook even het tv-meubel naar buiten te rijden en de kinderen hun nieuwe tv te showen! Toen was het natuurlijk helemaal feest. Om het feest nog even helemaal af te maken ging de cd aan en kon er gedanst worden. Maar wat bleek nou, de cd bevatte hele rustige muziek. Hahaha. Gelukkig konden de kinderen er ook om lachen en gingen ze toch dansen, in kringetjes en zelfs met zijn tweeën. Een erg leuk gezicht. Nadat alle kinderen weer in de klas waren hebben we ook nog de posters en de ballen aan de school gegeven. En ze waren er erg blij mee.
Deze keer gingen we dus zeker wel met een voldaan gevoel weg. Nu voelde we ons echt goed.

Toen op naar Cigugur. Toen we daar aankwamen zagen we tot onze schrik dat de school al uit was, maar niet getreurd, er waren nog HEEL VEEL kinderen. En ze waren aan het spelen met de door ons gegeven basketbalpalen. Dus gooiden wij de nieuwe basketballen op het schoolplein en toen was het natuurlijk feest. Ook hier zijn we eerst naar de kleuterspeelplaats gegaan. Het speeltoestel wat zij wilden was al netjes geplaatst en ook op deze school zagen we dat de schommels netjes bekleed waren met stukjes rubber. Wat ons wel opviel was dat deze school super veel rubbermatten had. En ze lagen ook op onnodige stukken. (de directeur van deze school had alles besteld en uitgedeeld dus we vonden het een beetje onbetrouwbaar). We hebben hier natuurlijk wat van gezegd en zij vertelde dat de andere scholen er niet meer wilden. Hier zijn wij natuurlijk niet mee akkoord gegaan en hebben gezegd dat het eerlijk verdeeld moet worden. Dat gaat ze dan ook doen. Nadat we ook hier aan de kleuterjuffen de spullen hadden gegeven zijn we weer naar de speelplaats gegaan. We zouden deze school ook 2 gitaren schenken en dus kwamen we op het idee dat er maar iemand gitaar moest gaan spelen! Dus de muziekleraar erbij en hij heeft op het schoolplein een lied gespeeld waarbij de kinderen mee gingen zingen. Erg leuk. Na dit optreden hebben er nog kinderen een Arubaans liedje gespeeld op verschillende houten instrumenten en ook hier werd natuurlijk bij gezongen. De leraren en de kinderen waren erg blij met hun cadeautjes. Natuurlijk moesten wij ook deze keer weer met de leerkrachten mee lunchen. Het was erg lekker. Na het eten hebben wij nog even een kruisverhoor gehad door de leerkrachten van die school over het onderwijs in Nederland.

Aan het eind van dit alles kunnen wij niets anders zeggen dan dat wij ons erg voldaan voelden. De kinderen en de leerkrachten waren erg blij met alle spullen en wij weten zeker dat alles goed besteed gaat worden.
Daarnaast willen wij natuurlijk alle sponsors bedanken voor hun steun. Want zonder jullie geld hadden wij dit nooit kunnen realiseren!!!!!

DUS KEI BEDANKT ALLEMAAL!!!!!

Met vriendelijke groet,
Nathalie Smits en Chantal van Schijndel

Ps. Hieronder nog een lijstje met wat iedere school precies heeft gekregen.

Cibunut:

• Carrousel
• Trein (om in en op te klimmen)
• 1 Basketbalpaal (wegens kleine speelplaats)

• Televisie
• Televisie kast
• DVD speler
• Radio
• Microfoon

• Poster van de planeten
• Poster van het alfabet (2D)
• 2 basketballen
• 2 kaarten van de wereld
• Boek voor geografische proefjes

• 29 kleurboeken
• 30 tekenboeken
• 2 prentenboekjes
• Pakket met 4 boekjes (sociale vaardigheden)
• 12 doosjes kleurpotloden

• DVD speler
• Radio
• Microfoon

• Poster van de planeten
• Poster verkeersborden (2D)
• Poster beroepen (2D)

• 2 Basketbalpalen

• 2 gitaren
• 2 gitaartassen

• Poster rekenen (2D)
• Poster vervoersmiddelen (2D)
• 2 basketballen
• 4 kaarten van de wereld

• 2 pakketjes met speelgoed vervoersmiddelen.

De materialen verschillen soms een beetje per school, omdat we rekening hebben gehouden met de persoonlijke wensen per school.

Al het geld is tot de laatste cent opgegaan. Dit allemaal dankzij uw gulle giften!! Nogmaals onwijs bedankt namens de stichting Salib Suci en de scholen in Cibunut, Cisantana en Cigugur!

(en natuurlijk ook namens ons!)

• 22 Maart 2006 - 15:38

Chantal:

aangezien ik nu op Sumatra zit en ik nog druk bezig ben met mijn verslag van deze onwijs gave vakantie komt deze a.s. zaterdag als ik weer lekker in mijn eigen bedje slaap haha.

Tot snel.
    dikke kus en de groetjes uit Samosir (een eiland in het Toba meer)
    van mij

• 23 Maart 2006 - 12:20

Papa:

Het is toch geweldig wat je met het geld allemaal kunt doen. Al lijkt het voor ons een niet al te groot bedrag, in Indonesie is het allemaal veel meer waard. Prachtig, doe voldoening die je daar van krijgt

• 23 Maart 2006 - 12:39

Caroline:

gaaf man al die spullen, wat veel!!!!
    leuk dat het zo fijn geweest is, maar ook fijn dat jullie weer thuis komen!

• 23 Maart 2006 - 13:24

Natasja:

Wow! Kei veel spullen joh! Kon je hier maar zo goed koop shoppen ;) haha.

Maar tot zaterdag zus!

Kus Natasja

• 23 Maart 2006 - 14:19

Papa:

Voor degene die het niet gezien hebben:
    ER STAAT NOG EEN VERHAAL MEER OP(zie index)

• 26 Maart 2006 - 08:53

Ad En Marianne:

Chantal,
    Het is geweldig om te lezen dat alle spullen die jullie gekocht hebben zo goed terecht gekomen zijn.Dat geeft zeker een goed gevoel. Alle moeite en inspanning is dus niet voor niets geweest. Dat gevoel zal je zeker heel lang bij de houden. Het is geweldig.
    Groetjes voor de allerlaatste keer via je webside
    Marianne en Ad