Een weekje vol..... - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Chantal Schijndel - WaarBenJij.nu Een weekje vol..... - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Chantal Schijndel - WaarBenJij.nu

Een weekje vol.....

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

04 Maart 2006 | Indonesië, Bandung

MORGEN KOMEN ER MEER FOTO's!!!
Heej guys!
Ja het heeft weer even geduurd, maar hier dan toch weer een bericht van ons.
We zijn alweer een week verder en dat betekend dat we komende week onze laatste week stage in gaan. Dat vinden we niet zo heel erg, want we hebben het wel een beetje gezien hier. (Althans op school dan, want in Bandung zelf is eigenlijk ook nog genoeg te doen). We gaan de kinderen wel erg missen, want dat zijn allemaal schatjes!
We hebben dan ook erg veel zin om naar Sumatra te gaan.

Deze week zijn we weer volop bezig geweest, al hebben we niet super veel meegemaakt deze keer. Dus het zal wat korter worden dan dat jullie gewend zijn :p haha maar dat vinden jullie vast niet zo erg (gna gna)

Maar goed. We gaan verder waar we gebleven waren.

Vrijdag 24 februari.
Vandaag was de eerste dag in groep 5 en 6. Ik vond het best wel spannend, maar het ging best goed. Met groep 6 ging het over huizen. Ze hebben eerst een spel gedaan, en daarna zijn we naar de “lego-room” gegaan om daar een huis van lego te bouwen en de kinderen moesten in het engels vertellen wat ze gebouwd hadden en waarom. Het was erg leuk. En de kinderen vonden het natuurlijk ook wel leuk dat ze een keer iets anders konden doen. De kinderen van groep 5 kregen nadat we het huiswerk hadden gecheckt het liedje “If you’re happy and you know it…” Dat was ook erg leuk.
Na school zijn we nog even wezen winkelen want Nathalie wilde nog een echt Indonesisch souveniertje meenemen. Onderweg zijn we nog even langs het restaurant van de dochter van Thea gegaan. Ze zijn dit restaurant helemaal aan het verbouwen om het van de week te openen. Ze weten nog niet precies wanneer want er moet behoorlijk wat gebeuren. Dus dat hoor je nog. Verder hebben we niets meer gedaan, behalve dan dat we onze kast maar eens hebben opgeruimd want dat was 1 grote bende (het lijkt wel of ik gewoon thuis was hahaha). Niet dat het iets heeft geholpen, want nog geen 2 dagen later was het alweer een dikke bende, haha maar goed, dan zag het er voor even toch weer netjes en overzichtelijk uit! Haha.

Zaterdag 25 februari
Vandaag was er op onze school een computer-contest. De kinderen moesten een PowerPoint maken en in het Engels presenteren. Ze streden tegen 6 andere scholen van de stichting. De PowerPoint ging over de school. Hoe het eruit ziet en ook over de leraren.
Best interessant, maar naar 2 presentaties hadden we het wel weer gezien en aangezien we nog veel wilde gaan doen, zijn we snel weer gegaan. Ik heb trouwens nog een stuk of 150 foto’s op de computer van school gezet, aangezien de foto’s die de school in het museum gemaakt had vrijwel allemaal mislukt waren. Dus daar waren ze erg blij mee. Verder natuurlijk ook nog foto’s van de ceremonies en de kerkdienst e.d.
’s Middags zijn we naar Kampung Daun terug gegaan om in het licht foto’s te maken. Natuurlijk begon het te regenen toen we daar aankwamen, maar gelukkig duurde dat niet heel erg lang. Nadat we hadden geluncht, was het droog en konden we snel wat foto’s schieten.
Voor de eerste keer deze reis waren er mensen die met ons een keer of 3 op de foto wilden. Maar gelukkig waren ze erg vriendelijk en niet zo hysterisch zoals tijdens mijn vorige reis.
Daarna begon het natuurlijk weer kei hard te gieten. Gelukkig was onze taxi onderweg dus zijn we nog maar even in het winkeltje gaan kijken. We hebben deze avond niets meer gedaan, aangezien we morgenvroeg erg vroeg naar de kerk moeten. Het kleinkind van Thea doet namelijk haar Eerste Communie (net zoals groep 5 van onze school). We zijn erg benieuwd hoe dat zal gaan!

Zondag 26 februari
Vandaag was dus de eerste communie. We zouden om half 10 naar de kerk gaan, maar we liepen pas rond 5 voor 10 aan, omdat Thea niet eerder klaar was. Natuurlijk was het toen stik druk en zaten we ergens achteraan. Het was erg indrukwekkend om te zien. De kinderen mogen niet, zoals in Nederland, hun eigen kleren aan, maar kregen een (oerlelijke) jurk aan die ze via de school krijgen. Zelfs de jongens hadden dit aan. Maar toen iedereen uiteindelijk zo gekleed binnenkwam (ze waren net engeltjes, kijk maar op de foto) zag het er behoorlijk indrukwekkend uit. Pastoor Leo deed de dienst. Hij is echt net hetzelfde als zijn broer…. Dus leuk met kinderen! Na de mis zijn we met Thea en Louis naar een restaurant gegaan, waar Thea risolles (of hoe je het dan ook schrijft) aan levert. Daar hebben we heerlijk geluncht.
Toen we terug naar huis gingen kregen we een sms van Louise (de dochter van de manager van school) of we mee op de motor gingen touren door Bandung Dat zagen we wel zitten, dus we smste terug, maar kregen niets terug. Dus zijn we maar naar huis gegaan en hebben we (4 uur lang!!!) een spel zitten doen. Toen Louise uiteindelijk terug smste, werd het zo bewolkt dat het ieder moment kon gaan regenen. En daarom is het maar niet meer doorgegaan.
Achteraf gezien was dat maar goed ook want Nath kreeg die avond een behoorlijk vervelend telefoontje. Die ochtend (bij ons was het natuurlijk al avond en bij jullie nog ochtend) was de opa van Nathalie in zijn slaap overleden. De laatste paar dagen ging het steeds slechter met hem (hij was al 3 jaar ziek), maar het was nog behoorlijk onverwacht. Gelukkig heeft Nath een hele lieve vriend, die haar super goed heeft opgevangen en natuurlijk was ik er ook voor haar! Ik wens hierbij dan ook de hele familie van Nathalie veel sterkte met dit verlies!

Maandag 27 februari
Ja hoor, ik kom weer op school en er is weer iets.
Ik kom binnen en de leraar van groep 7 en 8 zegt tegen mij van, wat kom jij doen? Ik had zoiets van, ja ook goede morgen! Maar wat bleek. Mr. Ronny was met groep 5 een dag uit en ik stond op school, voorbereid en al te wachten op de kinderen. Leuk. Oftewel ik was eigenlijk voor niets op school gekomen. En eigenlijk had ik graag meegewillen met die outing (zoals ze dat hier noemen) en dus baalde ik behoorlijk. Ik heb hem nog een sms gestuurd maar heb niets meer van hem vernomen. Zelfs toen hij weer terug kwam of de dag erna heeft hij zijn excuses niet aangeboden! Maar goed.
Na school zijn we naar huis gegaan. Om 4 uur hadden we met Irma afgesproken (dat is dat meisje dat ook mee is geweest naar de scholen). We zouden met haar en haar vrienden gaan squashen. Erg leuk! Nath ging eerst. Maar nog ongeveer 15 a 20 minuten kwam ze de baan al weer af. Bek af en zo rood als een tomaat. Toen was ik aan de beurt. Ik heb ongeveer een uur intensief gespeeld en toen ik de baan af kwam had ik al wat spierpijn. Daar ff lekker koud gedoucht (want er was geen warm water) en toen zijn we nog even wezen winkelen en lekker bij de Mac gegeten. (En dan niet zeggen dat dat ongezond is, want Mark, de broer van Rick, zegt zelf dat een frietje na het sporten gezond is want dat zegt iemand waarmee hij wielrent haha….. ) Goed excuus toch :p
Thuis aangekomen was ik net een oma. Echt alles deed zeer. Mijn kuiten, mijn bovenbenen, mijn onderrug en mijn rechter schouder….
Dus maar snel onder de wol gekropen.

Dinsdag 28 februari
Thea moet zichzelf kapot hebben gelachen toen ze mij van de trap af zag strompelen. Jonge jonge, ik dacht dat een nachtrust me wel goed zou doen, maar wat had ik een spierpijn zeg. Ik was serieus net een ouwe oma! (niets tegen mijn oma’s hoor!! hahaha)
Ik hoefde vandaag niet naar school, dus was ik thuis maar begonnen aan mijn eindverslag, maar dat heb ik snel weer opgegeven omdat mijn rug zo zeer deed. Daarom ben ik nog maar even op bed gaan liggen. Toen Nath thuis kwam had ze nog een pakketje. Want er waren weer wat leesboeken aangekomen die we hadden besteld voor onze stageschool (nu nog maar 2 boeken te gaan haha).
Na school hadden we afgesproken op Jalan van De Venter (wij zouden jalan van deventer zeggen haha maar daar doen ze hier niet aan) Jalan is straat trouwens.
Daar zit namelijk de stichting van Pastoor Leo en we zouden daar gaan vertellen hoeveel geld de stichting zou krijgen om alles te bekostigen (de speeltoestellen en de basketbalpalen) Toen we daar aankwamen, bleek dat een aantal scholen sommige dingen al hadden dus dat hebben we ook nog even meegenomen. We hebben daarnaast ook gevraagd om de speelplaatsen van de 3 scholen te bedekken met rubbertegels of zeezand. We zouden de stichting 10 miljoen geven (wat ongeveer neerkomt op 1000 euro) waar ze alles van gaan betalen. Alles wat ze overhouden, krijgen we terug, zodat we dat kunnen gebruiken om iets anders te kopen.
Ik zou het geld overmaken op hun rekening dus nadat we het gesprek gehad hadden zijn we naar de pastoor gegaan om via internet het geld over te maken. Maar toen kwamen we erachter dat dat zo ontzettend veel geld zou gaan kosten dat we maar besloten hebben om het geld te gaan pinnen. Natuurlijk kon ik niet het gehele bedrag in 1 x pinnen (maar 5 miljoen in 1 keer) dus moet ik morgen nog even terug. Haha.
Trouwens, toen we bij de stichting waren, waren er ook 2 vrouwen die les gaan geven op een nieuwe school die de stichting aan het bouwen is (een behoorlijk dure, aangezien er een super groot sportveld bij zit, met 2 tennisbanen en een zwembad en een basketbalveld en voetbalveld, dus). Zij hadden ons gevraagd of we volgende week een college willen geven over hoe het onderwijs er in Nederland aan toe gaat. Helaas hebben ze ook weer afgebeld. En dus gaat dat niet door. Jammer maar helaas.

Woensdag 1 maart
Vandaag is het aswoensdag en gaan we met de hele school naar de mis van kwart over 7 (ja in de ochtend ja) om een askruisje te halen. Voor het eerst in mijn leven heb ik een askruisje gehaald en dat vond ik dan ook zo bijzonder dat ik er een foto van heb gemaakt. We waren nog zo moe dat we ons foto toestel waren vergeten mee te nemen naar de kerk, dus daar hebben we helaas geen foto’s van. Daarna ben ik meteen naar huis gegaan om met Thea naar de bank te gaan. Ik moest nog 5 miljoen pinnen en daarna zou ik het geld naar de stichting brengen, maar als ik als een miljonair over straat ga lopen, doe ik dat liever niet alleen. Gelukkig wilde Thea wel even met de auto rijden, zodat ik en mijn geld nog veiliger waren. Ik heb nog nooit zoveel geld in mijn handen gehad. Vond het ook erg jammer dat ik het moest afgeven hahahaha…. Maar ja, het geld is natuurlijk wel voor een goed doel dus…
Nadat ik daarvan weer thuis was, was Nath ondertussen ook thuis en zijn we ff gaan slapen. Vanacht hadden we namelijk tot 12 uur liggen kletsen, aangezien we echt niet konden slapen. Toen we weer wakker waren zijn we met Irma naar de opticien gegaan. Ze hadden hier namelijk erg grappige brillen (inklapbaar), maar helaas waren het alleen leesbrillen en dan van die oma gevallen (sorry oma haha). Ik heb nog wel mijn ogen laten opmeten. Ik heb me rot gelachen, maar uiteindelijk kwam er wel hetzelfde uit wat ik in Nederland ook heb. Uiteindelijk heb ik maar niets gekocht, hoewel ik zat leuke brillen heb gezien, aangezien ze ongeveer net zo duur zijn als in Nederland. Nadat we naar de opticien zijn geweest zijn we terug gegaan naar school omdat de leraren hun eerste cursus engels hadden. Het was erg interessant en we hebben een aantal leuke lesideeën van hun gepikt hahaha.
Dus hebben we maar besloten dat we komende zaterdag ook maar gaan.
Verder waren we zo gaar dat we savonds maar niets meer hebben gedaan en maar erg vroeg naar bed zijn gegaan.
Donderdag 2 maart
Vandaag op school weinig gebeurd. Op een gegeven moment werden we gebeld door Ibu Mür. Zij is van de stichting. Ze vroeg of we nog even langs wilden komen. We vroegen ons af waarom, dus zijn we maar trouw gegaan. Daar aangekomen bleek dat er een aantal scholen waren veranderd van mening over de speeltoestellen en wilde wat anders. Daarnaast zou het zand behoorlijk wat geld gaan kosten en van het rubber hadden ze nog geen prijzen. De speeltoestellen kunnen in ieder geval van de 10 miljoen betaald worden, maar er zal nog wat geld bijmoeten als we ook zand of rubbertegels willen. Komende dinsdag hebben we opnieuw een afspraak met haar en dan horen we ook hoe duur het voor het rubber of zand gaat worden zodat we kunnen beslissen wat we doen. Als het namelijk te duur wordt, dan denken we dat we het niet doen. Het is eigenlijk wel een must, maar ze wilden ook graag een tv met dvdspeler en omdat dat niet zo heel duur is hier, konden we die ook met gemak aan de scholen geven. Maar we gaan kijken wat we doen. Jullie horen hierover zo snel mogelijk meer. En verder op donderdag niets meer gedaan.

Vrijdag 3 maart
Vandaag eerst een heleboel lesgegeven en zo rond 11 uur was het tijd om naar de kerk te gaan. We zouden een soort mis krijgen (maar dan gedaan door leraren en leerlingen van de school) van de kruisweg. Men, naar de kerk gaan is hier behoorlijk wat excercise. Zitten, staan, knielen, staan, knielen, staan, knielen en dat bij ieder schilderij van de kruisweg (oftewel 14 x) Maar desondanks was het toch wel leuk om een keer mee te maken.
Na school zijn we naar de supermarkt geweest om een aantal pakken tomatensap in te slaan :D water begint mij namelijk erg te vervelen, en aangezien ze ook hier mijn favo drankje hebben hahaha……
Nadat we thuis waren heb ik lekker met papa gebeld. Ik was wel blij hem te horen, want ik voelde me vandaag niet erg prettig. Ik begin nu toch wel een beetje last te krijgen van heimwee, maar ik hoop dat dat ook weer snel overgaat. Ik voelde me in ieder geval een stuk beter nadat ik met papa had gebeld. Daarna snel eten en meteen naar de kerk om een kaarsje aan te steken voor de opa van Nathalie die rond die tijd gecremeerd zou worden.
Daarna hadden we met de pastoor afgesproken om naar de avondmarkt te gaan.
Dit is een markt waar handelaren hun groente en vlees inkopen, om het de volgende dag aan de consument te verkopen. We hebben veel gelachen en veel gezien. Ook wat ranzige dingen. Er lag namelijk een koeienkop op de tafel die ze aan het stropen waren :S brrr….. en verder hingen er ook nog kippen enzo (zie de foto’s om deze heerlijk ervaring te delen haha).
Ik heb er nog een zak met komkommers gekocht, om savonds en tussendoor te snacken. Haha alles beter als chips toch?
Daarna moe maar voldaan naar bed.

Zaterdag 4 maart
Vanochtend was het weer vroeg dag. Om 7 uur zou de engelse les beginnen. Dachten we! Maar helaas, we hebben het schijnbaar niet goed gehoord. Het begon dus pas om half 8. Deze les vonden we minder interessant maar we hebben wel weer lol gehad. Daarna hebben we een “interview” gehad met Sita die als zelfstandige namens de stichting werkt. Zij heeft ons gevraagd over hoe wij over de school denken, over onze belevenissen op school en onze gevoelens daarover. Daarna zijn we nog even naar de percussieles wezen kijken van kinderen van groep 8. De kinderen hebben namelijk op zaterdag extra dingen die ze kunnen doen en dit is er 1 van. Het was erg leuk om naar te luisteren. Ze kunnen het echt erg goed. Daarna zijn we begonnen aan onze powerpoint over Europa en Nederland. Aangezien we volgende week de kinderen deze laten zien en we hopen dat we ze hierover wat dingen kunnen leren. We zijn al best ver gekomen. Toen we thuis kwamen wilde Nath lekker in de zon gaan liggen met haar kokosnoot die ze gisteren had gekocht. Helaas liet ze hem vallen in onze slaapkamer en lag de kokossap dus over onze slaapkamervloer verspreid. Nath mocht het natuurlijk niet opruimen, aangezien 1 van de werksters in onze kamer aan het poetsen was. Daar ging Nath haar tropical feeling. Verder hebben we niet veel meer gedaan. Behalve dat ik net (nog geen 1 minuut geleden) omdat 1 van de werksters of misschien wel 2 echt enorme harde boeren aan het laten waren. En niet 1 of 2, maar echt wel een stuk of 20!!!! Hahaha. Ze gaat er trouwens nog steeds mee door, dus ik weet niet hoelang ik nog in de scheur ga liggen, maar voorlopig in ieder geval nog wel haahhahaah. Vanavond gaan we bowlen met Sita (die ons vanmiddag heeft geïnterviewd) en verder gaan we niets meer doen.

Morgen is de opening van het restaurant van Novy (de dochter van Thea) en daarna (zo rond een uur of 12 jullie tijd) kom ik online.

Maandag lunchen met Sita en worden we geïnterviewd en gefilmd door Mr. Slamet, maar waarom dat is ons nog niet helemaal duidelijk.
Dinsdag tot en met donderdag houden we de powerpoint over Europa voor de groepen 5 tot en met 8. En smiddags gaan we naar de stichting om alles rond te krijgen en om af te spreken hoelaat we de 14de vertrekken naar de 3 scholen.
Woensdag gaan we met Irma en haar vrienden naar de Anklung school.
Donderdag hebben we (voorlopig nog niets)
En vrijdagavond gaan we als het goed is voor een weekend naar Jakarta.
Dus we zijn nog wel even bezig.
En dan moeten we ook nog verslagen maken voor de pastoor, de school, de pabo en voor sita. Dus we krijgen het nog druk deze week.

Nog maar 3 weken te gaan. Het aftellen is begonnen. Wat gaat de tijd toch snel. Ik hoop alleen dat het niet meer sneeuwt als we thuis komen haha.

Ik wens jullie allemaal veel plezier in de sneeuw en kijk goed uit in het verkeer!

Tot de volgende keer!

Knuffel van mij!

Ps. Willie en Francien. Ik wens jullie komende dinsdag een fijn 26-jarig huwlijksfeest!

  • 04 Maart 2006 - 10:37

    Natasja:

    leuk en lekker kort verhaal ;) :P

    Maar ben nu op msn met je dus dan hoor je t nu allemaal :D

  • 04 Maart 2006 - 11:07

    Mama:

    Weinig spannends meegemaakt maar jullie zijn wel een drukke baasjes. Hoop dat de scholen tevreden zijn met jullie gifts. Tot morgen dan ben ik weer terug uit Spanje.
    Veel liefs van ons.

  • 04 Maart 2006 - 11:20

    Pascal En Chantal:

    Wat een avonturen! Om jaloers op te zijn.
    Veel plezier en neem het zonnetje mee deze kant in want het is hier veel te koud.

  • 04 Maart 2006 - 16:04

    Caroline:

    ik moet zeggen dat ik zo'n 'compact' verhaal toch ook wel eens een keer lekker vind ;) haha. Jullie maken ook wat mee daar he, ik ga nu ff de foto's bekijken en op naar nath der verhaal tot horens!

  • 05 Maart 2006 - 08:38

    Anne:

    Hoi chantal.
    Joost is jarig geweest.
    3 maart.
    5 maart grote mensen feest.

    Groetjes Anne!

  • 05 Maart 2006 - 10:47

    Mariëtte:

    Hoi Chantal, leuk weer een berichtje. :D Het wordt hier al bijna lente (maar niet heus; wachten we op totdat jij terug bent). Enne zijn de olifanten al bijna in zicht.....? Heel veel groetjes van ons allemaal (k)

  • 06 Maart 2006 - 12:12

    Leonie:

    hoi chantal,

    ik wou vragen of je me emil alhat gelezen :P:P
    wilk je me een bricht trugsturen


    XXX-JES EN DE GROETEN VAN LEONIE

  • 07 Maart 2006 - 16:15

    Ad En Marianne:

    Hallo stoere stagiaires
    Nog steeds goedgemutst zo lezen we, al verlangen jullie nu wel naar het eind van de stage. Of is het toch die vakantie die nu gaat volgen?
    Mag ook hoor, zouden wij tenminste hebben.Hier hebben we heel veel sneeuwbuien gehad en verlangen we naar de lente. Die begint vast als jullie terug zijn.(zeker voor de ouders?)
    Veel plezier en geniet van alle dagen.

  • 10 Maart 2006 - 09:18

    Leonie / Smaragd Reizen:

    Hoi Chantal en Nathalie,

    Wat een avonturen allemaal zeg. Ik lees zo nu en dan even op mijn werk. Nog even en dan gaan jullie naar Sumatra. Jullie worden op gehaald op verblijfadres ( Gg. Enur 6 ) op 16/03 om 2.00 's nachts. Jullie vlucht GA 198 vertrekt om 07.00.Vergeten jullie dit niet?

    Groetjes,

    leonie/Smaragd Reizen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 38304

Voorgaande reizen:

28 Januari 2006 - 25 Maart 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: